Heb jij de ambitie om bij de gemeente Delft te komen werken als juridisch adviseur? Wil jij je vastbijten in handhavingszaken rondom Openbare Orde & Veiligheid (OOV) en openbare ruimte? Lees dan verder wat je bij de gemeente Delft kan ontwikkelen!
Wat doet een (medior) juridisch adviseur Openbare Orde & Veiligheid?
Drank- en horecavergunningen, terrassen, terrasboten, handhaven bij geweldsincidenten in de horeca, handhaving op grond van de APV, handhaving Opiumwetzaken, handhaving door middel van gebiedsverboden, het opleggen van tijdelijke huisverboden…zomaar een greep uit de onderwerpen waar jij als juridisch adviseur mee te maken krijgt. Is er juridisch advies nodig over zaken met betrekking tot openbare orde en veiligheid, dan weten de burgemeester en onze opdrachtgevers ons team zo te vinden.
Bij het advies uitbrengen houd je altijd een aantal belangrijke zaken in je achterhoofd, namelijk landelijke regelgeving, Delftse beleidsdocumenten, handhavingsscenario’s en jurisprudentie. Zijn er risico’s? Dan breng je die in kaart en weet je te verdedigen waarom een bepaalde keuze de juiste is.
In je rol als juridisch adviseur Veiligheid verzorg je het juridische advies met betrekking tot verschillende dossiers op casusniveau. Daarnaast behandel je de bezwaar- en beroepszaken. Je krijgt hierin veel verantwoordelijkheid en werkt in een hecht team samen aan de juridische advisering op het gebied van openbare orde en veiligheid.
Als adviseur zit je, bijvoorbeeld bij politiek-bestuurlijk gevoelige dossiers, aan tafel bij de burgemeester om advies te geven. Ook geef je (beleids)advies aan de uitvoerende afdelingen of lever je input bij complexe adviesvragen.
Een goed gevulde werkdag omvat bijvoorbeeld advisering op overlast, advisering op een vergunningsaanvraag, maar ook het ondersteunen en/of opstellen van een bestuurlijke maatregel in het kader van de Opiumwet. Tussendoor kunnen collega’s bij jou terecht voor beleidsmatige vragen op het gevarieerde gebied van OOV. Soms schrijf je mee aan beleid of verordeningen. Kortom, het werkgebied is veelzijdig en uitdagend.
Je komt te werken op een afdeling waarin veel ruimte is om je als juridisch adviseur verder te ontwikkelen. De mate van complexiteit in je werk bepaal je zelf samen met het team. Samen sta je aan de lat om werk te doen wat er voor de stad toe doet.
Wat neem je mee
- Je hebt een HBO/WO opleiding Nederlands Recht;
- Je hebt enige kennis van en het liefst al wat ervaring met juridische werkzaamheden;
- Je hebt de ambitie om je verder te ontwikkelen als juridisch adviseur op het gebied van OOV;
- Je hebt kennis van bezwaar- en beroepsprocedures en je weet je bij het leveren van verweer of het vertegenwoordigen van de gemeente in bezwaar- en beroepsprocedures goed staande te houden of je hebt de ambitie om je hier in te ontwikkelen;
- Je bent bereid om – incidenteel– werkzaamheden in de avonduren en weekenden te verrichten om een ervaren collega bij te staan bij. Dit kan zijn om het college te vertegenwoordigen bij de bezwaarcommissie of om te ondersteunen bij raadsvergaderingen;
- Kennis van bestuurlijke processen en gevoel voor politiek en bestuurlijke verhoudingen is een pre;
- Affiniteit met privacy vraagstukken die raken aan het Openbare Orde en Veiligheidsdomein is een pre;
- Affiniteit met de horeca is een pre.
Wat krijg jij
- Een salaris van minimaal € 3602,00 tot maximaal € 6072,00 per maand o.b.v. 36 uur per week
- Het betreft een functie in schaal 10 of 11 van de Gemeente CAO. Inschaling is afhankelijke van je opleiding en ervaring;
- 36-urige werkweek;
- 144 vakantie-uren (o.b.v. 36 uur), plus 50,4 bovenwettelijke vakantie-uren;
- Een Individueel Keuze Budget (17,05%);
- Alle ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en door te groeien;
- Tot slot: wij werken in een hybride werkvorm. Dat betekent dat je deels vanuit je (door ons gefaciliteerde) thuiswerkplek werkt en deels vanuit ons moderne en duurzame kantoorgebouw boven station Delft. Gemakkelijk per openbaar vervoer te bereiken en midden in de binnenstad. De werktijden zijn flexibel.
Competenties
- Resultaatgericht
- Daadkrachtig
- Overtuigingskracht
- Toegankelijk
- Samenwerking
- Stressbestendig
Drie redenen om deze functie leuk te vinden
- Grote diversiteit op kleine schaal
- Dynamisch en vooruitstrevend werkveld
- Prettige en open werksfeer binnen de afdeling en organisatie
Even voorstellen
Jij komt te werken in het cluster Veiligheid Advies, dé plek waar invulling en uitvoering wordt gegeven aan de doelstelling veilige stad. Wat die precies inhoudt? Het veilig en aantrekkelijk houden van het woon- en leefklimaat in Delft. Of praktisch: dat bewoners, bezoekers en mensen die in Delft werken zich vrij kunnen bewegen en niet belemmerd worden door criminaliteit en onveiligheid. De adviseurs binnen de afdeling Veiligheid Advies werken hiervoor samen met diverse partners in de veiligheidsketen, zoals collega’s uit andere clusters, de politie, het Openbaar Ministerie, de brandweer, veiligheidsregio, reclassering, jongerenwerk en burgers en ondernemers van Delft.
Je wordt één van de elf collega’s uit het team juristen veiligheid, waaronder vijf op het gebied van Openbare Orde & Veiligheid. Bij het uitvoeren van je werk kan je terugvallen op de kennis en expertise van je collega’s. De cultuur kenmerkt zich door samenwerken met elkaar en het ondersteunen van elkaar. Je staat er niet alleen voor en we weten van elkaar waar we mee bezig zijn.
Verhaal van Delft
De gemeente Delft is een gemeente van contrasten. Delft is tot ver in het buitenland beroemd om haar historie, maar ook om innovatieve kenniscentra als de TU, TNO en Deltares. Het is een stad van monumenten en van experimenteren. Delft leeft vandaag en werkt aan morgen; dat bepaalt de agenda van het bestuur en de gemeentelijke organisaties. Denk hierbij aan spraakmakende infrastructurele projecten, sociale en bestuurlijke vernieuwing. Kortom: de gemeente omarmt nieuwe inzichten en creatieve oplossingen.
Werken voor gemeente Delft betekent werken voor een gemeente met grote ambities, op een plek die goed is voor je carrière. Tegelijk profiteer je van waar we hier in Delft graag ‘klein’ in blijven: kort in de communicatielijnen, met eigenaarschap en slagkracht. Dichtbij elkaar.
Kennismaken
Wil jij meer informatie ontvangen voordat je op de solliciteer-knop drukt? Neem dan contact op met Bonnie Kaptein (coördinator, juridisch adviseur Veiligheid) via telefoonnummer 06 40 72 68 61 of Daniëlle Laros (Interim Adjunct-afdelingshoofd Veiligheid Advies) via telefoonnummer 06 48 02 40 93.
Direct solliciteren kan natuurlijk ook! Upload jouw motivatie en cv uiterlijk vrijdag 3 januari via de solliciteer button. Zien wij aansluiting met jouw profiel dan nemen wij graag snel contact met je op om kennis te maken en je meer te vertellen over de functie.
Iedereen die zich in deze vacature herkent, is welkom om te solliciteren. Wij geloven dat diversiteit ons sterker maakt als organisatie. Verschillende ideeën en achtergronden helpen ons om te groeien, zowel als team als de stad waar wij voor werken. Heb jij iets unieks te bieden? Dan kijken we ernaar uit om jou te ontmoeten!